Creatief in de communicatiekeuken

Communicatie kan lekkerder

Het valt me op dat we in projecten heel vaak naar dezelfde middelen grijpen.

“Ik wil graag een folder en een persbericht, wat aansprekends voor op de socials dat veel interactie oproept en een leuk event om de doelgroep te inspireren”, elke communicatieadviseur heeft zich wel eens gevoeld als een ober in een veel te druk pannenkoekenhuis compleet mét schreeuwende kinderen. “Oh, we starten volgende week dus als je vast ‘even’ iets voor op de socials voorbereid, dan komt het wel goed, toch?” “Tuurlijk joh, bestel maar”.

In elk project komt communicatie een keer op de agenda. Het liefst natuurlijk zo vroeg mogelijk na de start van het project. In mijn beleving gebeurt dat gelukkig steeds eerder, waardoor wij comunicado’s in staat zijn om in een vroeg stadium mee te denken.

Terugkerend weekmenu

Toch valt me wel op dat we in projecten heel vaak naar dezelfde middelen grijpen. Bijeenkomst, projectwebsite, nieuwsbrief. Een beetje zoals je antwoord op de vraag: “Wat eten we vandaag?" "Ach, laten we maar die ene salade en aardappeltjes doen. Dat vindt iedereen lekker en het is in elk geval gezond.”

Ja, ze zijn bewezen succesvol en ja, zo kan je je inspanningen goed verantwoorden. Maar echt creatief is het niet.

Begrijp me niet verkeerd: in de waan van de dag en de toch gewenste snelheid, is het soms makkelijker om te kiezen voor een bewezen strategie die snel uitvoerbaar is. Dus eet je toch maar weer die salade en aardappeltjes.

Over herrie gesproken

Het aanbod aan communicatiemiddelen en informatie dat mensen bereikt, is immens. Val maar eens op in het geweld van influencer filmpjes, video’s van adverteerders, de meningen van vrienden en bekenden. En dan hebben we het nog niet over alle info die mensen voor werk en school elke dag te verwerken krijgen. Tel daar de tijd die mensen besteden aan streamingdiensten, sportactiviteiten en sociale afspraken bij op. Pffff, ik word er gewoon al moe van terwijl ik dit schrijf. Ergens in dat drukke leven en die constante informatiestroom, wil je opvallen en even de aandacht. Om mensen te vertellen waarom iets onthouden, ergens aan meedoen of ander gedrag vertonen de moeite waard is. Ga er maar aan staan.

Wat zouden Herman en Jonnie doen?

Elk project is anders, heeft andere doelen en andere groepen mensen die geraakt worden door je project. Wees je daarvan bewust als je start met de communicatie. Dat iets bij een vorig project werkt, betekent niet dat dat nu weer zo is. De belangrijkste les die ik de afgelopen jaren heb geleerd: hoe beter je aansluit bij de belevingswereld van de mensen die je raakt met jouw project, hoe succesvoller je bent. En dat kan best een beetje spannender. Dus wakker zo af en toe de Herman den Blijker of Jonnie Boer in je aan en bedenk een creatieve aanpak op maat voor jouw project.

Maak het lekker, doe het samen

Sowieso ben ik er voorstander van om een project en de resultaten ervan vorm te geven met de mensen die het raakt. Een vaststaand resultaat dat veel impact heeft op het leven van mensen, zomaar over de schutting gooien en dan verwachten dat je met een leuke creatieve communicatie aanpak de neuzen wel dezelfde kant op krijgt gaat sowieso niet werken. En andersom: als je mensen echt wilt betrekken en hen een rol wil geven in het bepalen van de resultaten die het project moet realiseren, dan kan je niet zonder communicatie.

Drie ingrediënten voor een creatief communicatie menu

Ik heb drie ingrediënten voor een creatiever menu van communicatieacties. Doe er als projectleider of communicatieadviseur je voordeel mee. Niet helemaal jouw smaak of die van je doelgroep? Niet erg. Neem dat wat jou aanspreekt en geef er je eigen draai aan.

Maak samen het project verhaal

Laat zien hoe je project het leven van mensen raakt en verbetert. Vraag iemand die het liefst de grootste groep vertegenwoordigt of juist de groep die veel ‘last’ van het project heeft en maak samen met de persoon (of een groep personen) een verhaal over het project. Interview deze persoon bijvoorbeeld een keer in de zoveel tijd. Hoe gaat het met deze persoon, wat merkt hij van het project, hoe is het contact met het projectteam, welke dingen vallen op, wat zou hij graag anders zien, waar verheugt hij zich op. Als je dit samen met goede beelden periodiek kunt communiceren kan je een goed en realistisch beeld schetsen van het project. Dit werkt alleen als je bereid bent echt iets te doen met de kritische punten en ze niet wegmoffelt in het verhaal dat naar buiten gaat. UIteindelijk is je project mensenwerk en zal lang niet alles perfect gaan.

Let wel op: Zorgt een project voor veel weerstand in een gemeenschap? Dan is iets als dit geen goed idee. Je maakt deze persoon dan kwetsbaar in zijn eigen gemeenschap. Hij zal zich moeten verdedigen en krijgt wellicht veel commentaar. Dat moet je niet willen.

Geen konijn uit een hoge hoed.

Het resultaat van een project is geen konijn uit hoge hoed. Wat mij vaak is opgevallen: projectleiders willen niet communiceren als ‘er niets concreets te melden is’. Er is nog niets om te laten zien. Dat klopt misschien wel, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.

Juist communiceren op de momenten dat er niets zichtbaars gebeurt, is waardevol. Want het resultaat kost vaak tijd. Laat zien waar je mee bezig bent, vertel welke stappen er worden gezet, waarom in een bepaalde fase van een project wachten of veel overleg noodzakelijk is. Vertel over de beslissingen die moeten worden genomen. Dat kan vaak heel goed zonder echt op de inhoud in te gaan. Zichtbaar blijven is belangrijk.

Dan snappen mensen hoe je tot het resultaat bent gekomen. Dat het een proces is geweest waar veel mensen met heel veel passie en aandacht aan werken. Ook die inspanningen verdienen het om zichtbaar te zijn. Bedenk eens hoe je deze 'onzichtbare stappen’ in het project toch zichtbaar kunt maken. Verhalen maken kan een goed manier zijn. Zeker als je daar al mee start op de zichtbare momenten.

Hemd van het lijf

Draai een informatiebijeenkomst of project update eens om. In plaats van zelf te zenden en te vertellen wat de stand van zaken is en met een PowerPoint in een zaaltje de mijlpalen te bespreken: Organiseer een Q AND A. Dat kan op verschillende manieren. Wat je in elk geval doet: Kies 2-3 vertegenwoordigers van je doelgroepen en laat ze jou vragen stellen. Daar leer je echt van. Wat houdt hen bezig? Welke informatie is voor de mensen echt van belang? Ja, je geeft de regie wat uit handen, maar je krijgt er veel voor terug. “Maar dan krijg ik vragen waar ik het antwoord niet op weet!”, hoor ik je denken met samengeknepen billen. Vast! En dat is helemaal niet erg. Schrijf de vragen waar je geen antwoord op hebt op en kom er op terug. Wel op korte termijn. De mensen die hieraan meedoen, hebben tijd voor jou gemaakt. Zorgen dat je hen op de kortst mogelijke termijn antwoord geeft op hun vraag is wel het minste dat je kunt doen. Het mooie van zo’n gesprek is dat het je enorm veel input oplevert om in je communicatie over het project gebruik van te maken.

Zo’n Q&A kan natuurlijk in dat zaaltje, maar waarom maak je er geen video van? Of podcast of getekend verslag. Deel de gestelde vragen in je nieuwsbrief of op je projectwebsite. Maak het lekker. Voor jezelf en je gasten. Jij bent de kok. Eet smakelijk.

Ik vind dat Nederland meer festivalsfeer kan gebruiken. Dat doe ik door als communicatiestrateeg en tekstschrijver de verhalen van organisaties die Nederland socialer, eerlijker en gezelliger maken in de spotlights te zetten. Mijn teksten rocken als Jimi Hendrix op Woodstock in 1969. Legendarisch en precies wat het publiek wil. Ik heb de komende maanden tijd om jouw verhaal in de spotlights te zetten.

Samen een feestje bouwen?

Ik heb er nu al zin in. Wil je een keertje doorpraten over de communicatie of verhalen rond jouw project? Zullen we beginnen met een korte kennismaking? Boek een halfuurtje in mijn agenda. Of stop een briefje in m’n digitale brievenbus via kim@tekstival.nl of bel me op 06 2387 0217

Wil je elke maand een klein feestje in je digitale brievenbus? Zorg ik voor. Even je mailadres hieronder achterlaten.



Vorige
Vorige

Verhalen winnen het van feiten en dit is waarom.

Volgende
Volgende

Rocken als Jimi Hendrix