Tekstival | Sociale verhalen in de spotlights

View Original

Je bril bepaalt hoe je praat

Waar sta je voor? Wat is voor jou en voor je organisatie belangrijk? Kan je dat goed en makkelijk onder woorden brengen? Dat is essentieel als jij jouw verhaal en jouw organisatie in de spotlights wilt zetten. Het is de fundering onder je verhaal. De bril waardoor jij naar de wereld kijkt. Het helpt je te laten zien wat jou jou maakt.

De bril waarmee je naar de wereld kijkt, maakt uit voor het soort feestje dat je viert. En ook de manier waarop je communiceert, heeft alles te maken met de brillen die jij draagt. Kies je voor een formele toon of juist informeel. Ben je erg serieus of is humor voor jou belang in je communicatie? Dat heeft allemaal te maken met de brillen die jij draagt. Weet jij welke dat zijn? Niet? Geen probleem.
Kom, we gaan naar ‘Kims brillenwinkel’.

Welke bril past bij jou?

Ik ga je drie brillen verkopen. Die brillen staan voor de waarden die belangrijk zijn voor jou. Jij mag uit alle rekken met brillen de drie brillen zoeken die jou het beste passen. Eén tip voordat je start: neem je tijd. Kiezen wat bij je past kost tijd. Laat je keuzes in de volgende stappen even bezinken. Slaap er een nachtje over of praat erover met collega’s of iemand die jij vertrouwd.

Stap 1

Loop langs het brillenrek. Ik heb ze gesorteerd op alfabet. (Of download de lijst. Print m uit, wel zo makkelijk ) en kies de brillen die je aanspreken. Gewoon zo op het eerste gezicht. Ja, die is leuk en die ook en die en die lijkt me ook wel aardig. Er is één voorwaarde. Je mag er niet meer dan 30 kiezen. Zet een sterretje voor alle brillen die je leuk vindt of als je uit onderstaand rek kiest, schrijf ze op.

Het brillenrek

Stap 2

Nu ga je die 30 brillen die je leuk lijken eens wat beter bekijken. Pak er een spiegel bij. Zet m eens op. Hoe staat het, voel je een ja of een nee? Soms lijkt een bril mooi, maar past het gewoon niet bij jou. De grote stapel van 30 brillen breng je terug naar maximaal 10. Streep de brillen die toch niet zo bij je passen door. Weg ermee!

Stap 3

Nu wordt het leuk. Die 10 brillen ga je nu op volgorde leggen. Welke staat het leukst, voelt het meest vertrouwd en beschrijft echt wie je bent. Wie je bént en niet wie je wilt zíjn. Als je uitgaat van wie je bent, inclusief alle dingen die je eigenlijk nog wilt verbeteren of veranderen, ben je in je communicatie authentiek. Als je de brillen in de goede volgorde hebt gelegd, kies je de top drie. Gefeliciteerd! Deze drie brillen (jouw belangrijkste waarden) vormen de basis voor jouw feestje.

Leuk 3 brillen en nu?

Tja, daar sta je dan. Drie mooie brillen uitgekozen. Wat heb je eraan. Technisch gezien kan je er maar één tegelijk dragen, waarom dan drie? Omdat je deze brillen niet op je neus gaat zetten, gekkie. Deze brillen beschrijven wie je bent. En niemand, ook organisaties niet, is te beschrijven aan de hand van maar één eigenschap. Onthoud dat deze brillen je gaan helpen bij het vertellen van je verhaal. Voordat ze dat gaan doen, heb je nog wat werk te verzetten. Per bril ga je namelijk nog aan de slag met drie vragen. Heb je pen en papier bij de hand? Mooi, komen ze:

  1. Welk bewijs heb ik dat deze bril echt bij mij past. Schrijf dat op. Denk aan de dingen die je hebt gedaan, de keuzes die je maakt in je bedrijfsvoering, de manier waarop je communiceert. En onthoud: niet zoals je zou willen zijn, maar bewijs dat er nu is.
    Bespreek het met collega’s of mensen die je vertrouwd. Klopt het echt of stiekem toch een beetje wishful thinking?

  2. Welke keuzes in je communicatie maak je als je kijkt door deze bril? Wat doe je wel. Denk aan de manier waarop je mensen aanspreekt, de woorden die je gebruikt, de sociaal mediakanalen die passend zijn, dat soort dingen.
    Schrijf op en hang boven je bed/bureau/ op de koelkast.

  3. Welke dingen passen absoluut niet bij je manier van communiceren als je kijkt door deze bril. Ook is het goed om per bril op te schrijven wat absoluut niet kan. Ik kies er bijvoorbeeld heel bewust voor om me niet zakelijk te kleden en de toon in al mijn communicatie is ook niet formeel. Wat doen jij niet? Schrijf op en hang boven je bed/bureau/ op de koelkast.

Uitgangspunten op een rij

Tadaa, heb je alle stappen doorlopen? (Niet? Dan moet je terug naar start, je krijgt GEEN 100 euro) Mooi zo. Dan heb jij nu je belangrijkste communicatie uitgangspunten op een rij. Als je deze uitgangspunten in gedachten houdt als je een artikel schrijft, je offerte maakt, een LinkedIn post in elkaar puzzelt of nadenkt over het lanceren van een nieuw product, sla je de plank nooit mis. Je praat immers als jezelf. Je bent helemaal jij!

Een mooie basis voor een feestje. Niet dan?


See this form in the original post