Hoe je festivalsfeer verspreid: 5 tips

Meer festivalsfeer

Nederland verdient meer festivalsfeer. Je weet wel; relaxte mensen, fijne ontmoetingen en een heerlijk muziekje op de achtergrond.

Noem me maar naïef. Ik geloof nog steeds dat je verder komt met een glimlach en dat ieder mens op zijn of haar eigen manier zijn uiterste best doet. Niemand verkloot zijn werk of zijn leven expres. Gebeuren er stomme dingen en moeten er dingen anders. Absoluut. Maar, en nu komt het: heel vaak heb je daar geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt is de manier waarop je omgaat met wat er gebeurt en de manier waarop je je uitdrukt. En ik ben dus van mening dat als je dat op een positieve manier doet, dat je dat echt verder helpt. Zeker als het gaat om het vertellen van het verhaal van de organisatie waar je voor werkt. In dit artikel geef ik je tips voor een positief verhaal waarmee je Nederland gaat voorzien van meer festivalsfeer.

Voordat ik begin een disclaimer: ik houd niet van lange inleidingen. Deze keer vond ik het nodig. Ik vertel je eerst het een en ander over festivalsfeer en positiviteit en dan krijg je aan het eind de tips waarmee ik je dit artikel in lokte.

Wat is festivalsfeer?

Dit is voor mij festivalsfeer: relaxte mensen, fijne ontmoetingen en heerlijk buiten met een aangenaam zonnetje. Lekker muziekje op de achtergrond. Ik houd echt van de vibe op een festival. Het mooie vind ik ook dat op een festival de sfeer echt anders dan gewoon in het dagelijks leven. Mensen laten elkaar gewoon zijn wie ze zijn. Mensen zijn vrolijk, hebben oog voor elkaar. Je maakt er makkelijk nieuwe vrienden en voor een paar uurtjes ben je samen een gemeenschap. Daar kunnen we wel wat meer van gebruiken in Nederland. Ik geloof dat het delen van de verhalen van organisaties die Nederland socialer, eerlijker, inclusiever en gezelliger maken daarbij helpt. Weliswaar in kleine beetjes per keer. Maar, je weet wat het is met veel kleine beetjes….

Wat is positiviteit?

Positiviteit is de neiging om een optimistische kijk op het leven te hebben. Positieve mensen leggen de nadruk op de goede aspecten van situaties en de mogelijkheid dat iets positief uitpakt. Emoties die bij positiviteit horen zijn: vreugde, dankbaarheid, kalmte, interesse, hoop, trots, plezier, inspiratie, waardering en liefde.

Psychologen zijn van mening dat die positieve emoties bijdragen aan mentale gezondheid en welzijn. Uit onderzoeken komt naar voren dat ze veel fijne effecten hebben op het menselijk lichaam. Zo verbeteren ze lichamelijke gezondheid, versterken ze relaties, verhogen ze veerkracht en leiden ze tot een groter algemeen welzijn. Positiviteit bevordert creativiteit, probleemoplossend vermogen en productiviteit. Dat wil je toch?

Maar soms is het gewoon kut

Begrijp me niet verkeerd. De wereld bekijken met de “het-glas-is-halfvol”, is wat anders dan geen negatieve of moeilijke emoties mogen ervaren. Geforceerd proberen te lachen als er niets te lachen valt, is onnodig en zelfs schadelijk. Er is een duidelijk verschil tussen positiviteit en toxic positivity. Voor de duidelijkheid hier het verschil:

Toxic positivity
Toxic positivity is de overtuiging dat je altijd positief moet blijven, ongeacht de omstandigheden. Hierdoor onderdruk je negatieve emoties en ervaringen. Dat is schadelijk voor je mentale gezondheid. Toxic positivity negeert authentieke menselijke emoties en belemmert empathie en begrip.

Voorbeelden:

  • "Denk gewoon positief!" als reactie op serieuze zorgen.

  • "Het had erger kunnen zijn" wanneer iemand verdrietig is.

  • "Kijk naar de zonnige kant" bij verlies of rouw.

Gezonde positiviteit:

Gezonde positiviteit erkent de positieve én negatieve emoties. Het gaat om het vinden van een balans en het vermogen om negatieve ervaringen te verwerken en ervan te leren, zonder de realiteit te ontkennen.

Voorbeelden:

  • "Het is begrijpelijk dat je je zo voelt. Wat kunnen we doen om het beter te maken?"

  • "Het is oké om verdrietig te zijn. Neem de tijd die je nodig hebt."

  • "Hoe kan ik je ondersteunen tijdens deze moeilijke tijd?"

Wat er in je hoofd gebeurt

Om je te laten zien wat de kracht is van positieve verhalen en festivalsfeer laat ik je nog even kort zien wat er allemaal in je hoofd gebeurt. Daarna gaan we echt aan de slag met die vijf beloofde tips.

Positieve emoties activeren beloningsgerelateerde gebieden in de hersenen die betrokken zijn bij motivatie, leren en het nemen van besluiten. Positieve emoties maken dat je creatiever kunt denken en beter problemen op kunt lossen.

BONUSTIP

Wil je NU je creativiteit boosten? Ga naar Spotify, kies een paar van je favoriete liedjes, geluid op 10 en dans alsof niemand kijkt. Niet als je straks klaar bent met werken. Over tien minuten zit je vol energie, creativiteit en een grote glimlach weer achter bureau. Gewoon doen.

Er zijn zelfs wetenschappers die stellen dat positieve emoties helpen nieuwe vaardigheden te leren en veerkrachtiger te worden waardoor je beter om kunt gaan met toekomstige uitdagingen.

Daarnaast zijn er bewijzen dat het regelmatig ervaren van positieve emoties de neuroplasticiteit van het brein verbetert. Dit betekent dat de hersenen zich kunnen aanpassen en nieuwe verbindingen kunnen vormen. Hierdoor kan je beter onthouden en begrijpen en zit je lekkerder in je vel.

Kom je aan met je positiviteit

Dat maakt de weg vrij voor een hoop vrolijkheid en gezelligheid. Niet dan? Als je volgt wat er allemaal gebeurt in de wereld is positiviteit niet het eerste waar je aan denkt. Zet de tv aan, kijk op Linkedin of open een willekeurige nieuwspagina op internet en het gaat vooral over de groter wordende ongelijkheid, stijgende prijzen, oorlog op verschillende plekken, klimaatverandering en zo kan ik nog wel even doorgaan. Stuk voor stuk niet echt onderwerpen om een glimlach van op je gezicht te krijgen.

Nou Kim, kom je aan met je positiviteit. Daar ga je de wereld niet mee veranderen hoor ik je denken. Hoewel positieve verhalen, slechts verhalen blijven denk ik echt dat ze op de meest kleine schaal, op microniveau, echt een belangrijke functie hebben. Ze laten je ervaren wat ook kan, hoe je ook om kunt gaan met moeilijke situaties en grote veranderingen. Hoe anderen ondanks tegenslag toch komen waar ze willen zijn. Als we daar samen oog voor hebben, kunnen we allemaal in ons eigen kleine kringetje als een elfje uit een Disney sprookje met een klein toverstafje wat festivalsfeer verspreiden en mensen om ons heen een goed gevoel geven.

Vijf tips voor positieve verhalen

Heb ik je overtuigd om meer positieve verhalen te vertellen of in je verhaal vaker te te kiezen voor een positieve insteek? Tof. Met deze vijf tips kunnen we samen meer festivalsfeer verspreiden over Nederland:

  1. Laat zien waar je trots op bent: Als je trots bent, ga je rechtop staan, praat je duidelijker, glimmen je ogen. Je bent positief en je benoemd wat goed is gegaan. Die vibe wil je ook overbrengen met je verhaal. Mooie mijlpalen en resultaten verdienen een feestje. Het valt mij op dat juist organisaties die heel mooie dingen doen ook nog eens onwijs bescheiden zijn. Nergens voor nodig. Beklim dat podium.

  2. Kies voor het halfvolle glas: Vertel waar mensen van wakker liggen. Kies voor de positieve variant en hoe jij daar iets in hebt weten te bereiken. Niet “woningcorporaties hebben geen oog voor energieverbruik van hun huurders”, maar “Door krachten te bundelen hebben huurders in X goede afspraken weten te maken voor een lagere gasrekening en een duurzamer huis.”

  3. Laat zien waar jij je bed voor uitkomt: Wat is jouw missie? Deel waar je voor staat, waar je naartoe werkt. Formuleer het zo dat je het positieve eindresultaat goed verwoord. Niet wat er weg moet, maar wat er moet komen. Mensen en organisaties die werken aan hun missie en dit kunnen uitleggen zijn mega inspirerend.

  4. Wees authentiek: Vertel verhalen die eerlijk zijn over de menselijke ervaring, inclusief falen en succes. Je verhaal gaat nooit alleen maar over de bestemming waar je zo trots op bent. Het is vaak de reis de je aflegde die inspireert. Denk maar eens aan een bioscoopfilm. Ze geven je zo’n goed gevoel omdat de hoofdpersoon, eerst obstakels moest overwinnen. Doe dat ook. Daardoor kunnen mensen zich met jou en je organisatie identificeren. Het voelt soms wat kwetsbaar, maar juist dat maakt je authentiek.

  5. Deel dankbaarheid: Heb jij mensen weten te helpen? Heeft jouw inzet ervoor gezorgd dat hun leven makkelijker is geworden of hun organisatie makkelijker kan werken? Deel die verhalen. Vraag om testimonials, deel klantcases, laat de impact van je werk zien. Dat inspireert en stemt vrolijk.


Vorige
Vorige

Je bril bepaalt hoe je praat

Volgende
Volgende

Gebruik jij je superpower in je verhaal?